Papírový model od Patera ze Záhoří se dá volně srknout z netůvky v měřítku 1/16, aby vhodně doplňoval řadu velké techniky např od Draf Modelu.

Já jsem však při tisku udělal drobnou chybénku a tak mi vylezl mutant v podobě měřítka 1/18. No co! Díky této krpě ho však můžu důstojně schraňovat v display boxu, jehož limitní hranicí jsou modely <40cm.

Rozpracovaný ZIS-3 v display boxu

Ale tímto obrázkem předbíhám dobu. Musím se tedy vrátit do prosince roku 2008, kdy jsem sosnul od Patera tuto vystřihovánku a začal lustrovat netůvku, co s tím provedu.

Nakonec ale stejně zvítězila záchodová beletrie v podobě časopisu Modelář 3/2008, kde Vl. Demčenko velmi inovativně zpracoval zimní smytelnou kamufláž za pomoci vodky a dalších propriet.

Zimní camo udělám, ale bez vodky a bude notně olétanější. Začátek jara, kdy vápno je již hodně smyté, okopané, oloupané, spálené, prostě blaxob.

Technologie:

Jednotlivé podsestavy lepím podle návodu autorovy vystřihovánky a případně doplňuji o díly, které neobsahuje, ale v reálu se vyskytují. Zde však takové prakticky neexistují. Spíše díky své lenosti některé díly vypouštím. Ale nebudu si tu vylévat srdce ze všeho zlého… Po sestavení probíhá impregnace bílým lepidlem /Herkules/ nebo vteřinovým lepidlem. Záleží, jak se s celkem bude dál pracovat. Zpravidla větší plochy napouštím Herkulesem a při schnutí tupuji tvrdším štětcem pro napodobení struktury litiny, oloupaného povrchového nátěru atd. nebo vteřinovým lepidlem napouštím díly, které je nutno dále brousit. Větší plochy jsem stříkal pistolí za použití barev ADEL /školní vodovky vyrobené v Turecku/.

Nástřik provádím v několika vrstvách a to vždy nepatrně, ale přeci odlišným odstínem pro rozbití jednolitosti. Základní zelené zbarvení následně ošlehnu mléčným nádechem, které tvoří základ zimního kabátku. Jak to v praxi funguje, ukážu na následujících obrázcích.

Základní nástřik zelené barvy a efektů na radliciZákladní nástřik je proveden v rozlišných odstínech zelené. Barevné spektrum obsahuje tóny zelené, hnědé, černé, žluté, fialové, červené, bílé. Jednotlivé barvy důkladně nepromíchávám, nýbrž nechávám, jak postupně nastupují do nádobky ve stříkací pistoli. Tím je zaručen nejednolitý povrch.

 

 

 

nástřik vápenného mlékaNásleduje nástřik vápenného mléka v nepravidelných dávkách a intenzitě. Tvorba kapek a stečenin je žádoucí. Následovat budou efekty na štětec.

 

 

 

 

efekty na štětec - hustá barvaVelmi hustou barvu, avšak s dostatečným podílem vody. Nesmí být zcela suchá, aby se dřela z barvící tablety, nanesu štětcem na místa na modelu.

 

 

 

 

barva nanesená před stíránímPo nanesení můžu suchým štětcem začít roztírat barvu do stran. Nezapomínám na logiku gravitace nebo možného provozního poškození nátěru.

 

 

 

 

Rozetřená barva do ztracenaBarva je rozetřená do ztracena. Vše se může několikrát opakovat, záleží jen na požadované intenzitě nátěru, který má zůstat na modelu. Opět je třeba pamatovat na to, aby rozdílně působylo opotřebení na štítu, radlicích nebo hlavni a zákluzu. Nejen, že to odpovídá realitě, ale rozbíjí to pocit fádnosti a umocňuje pohled na takto opracovaný model a dodává větší pocit členitosti.

 

 

 

doplnění dalších efektůDále je možné pokračovat v doplňování efektů na štětec ve formě rzi, škrábanců nebo oleštění na holý kov měkkou tuhou.

 

 

 

 

 

zaprášení a naneseni ulpělé zeminyVelké finále povrchovky tvoří nános ulpělé zeminy a její probarvení opět formou kombinování tmavších a světlejších odstínů. Vytažení detailů v probarvení kamínků a případný drybrush. A na úplný závěr dodám decentní oprášení strouhaným pastelem v odstínu, který bude vhodně kontrastovat s podkladem a korespondovat s předlohou. Nanášet rudavou zeminu typickou pro oblast jihovýchodní Asie asi není to pravé řešení.

 

 

Stejným způsobem ošetřuji všechny podsestavy modelu. U mechaniky zákluzu, hlavně a dalších představených dílů jsem se snažil vytvořit iluzi vápna spíše oloupaného, než stečeného. Efekt přináší aplikace suššího štětce s bílou barvou a samozřejmě odvozením dalších odstínů světlejších i tmavších.

vapno spise oloupane nez cokoliv jinehoprava strana zakluzu s povrchovkou

 

 

 

 

 

 

Zásadním zlomem je stavba oblasti za štítem, kde se matné a suché plochy promění za přemaštěné a oleštěné na kov od obsluhy. Tohoto efektu docílím přeleštěním měkkou tuhou a dále napuštěním lakem na papírové modely. Některé díly stačí opakovaně potřít fixativem, aby dostaly povrch v pololesku. Ale to vše je opět hra na nejednolitost.

zaver kanonu ve vysokem leskuovladaci prvky

Po ukončení správy tohoto vlákna je velmi zajímavé sledovat komentáře. Papírová modelařina komentovaná v češtině nezná hranic :).

Trochu to oprsíme, takže obhajoba Zlatého křena z modelářské výstavy v Křenovicích se konala. Odpočívej v display boxu jako v důchodu, protože já budu muset řešit přípravu na zlatý hattrick :)).

Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články